Browsing by Author "User, İnci"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Acıbadem University, School of Medicine, ‘Clinical Medicine and Professional Skills’ Program: Qualitative Evaluation of Medical Professionalism Outcomes(Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, 2013-10-01) Şahiner, Melike; Topsever, Pınar; User, İnci; Bakırcı, Nadi; De Grave, WillemABSTRACT Purpose: Changing healthcare needs of the modern society in epidemiolog ical transition created the necessity to embed the professionalism context into medical education.Undergraduate medical education programs now adopt new approaches including different educational strategies, teach ing and learning techniques as well as redefined competence areas for medical professionalism; for example, communicational skills, attitudinal and ethical issues, teamwork, evidence based practice, early exposure to clinical and ethical reasoning, preparation for practice can be mentioned. These new trends in medical education are believed to benefit good medi cal practice and a person centered approach of future medical professionals, thus increasing quality of care. At Acıbadem University School of Medicine the medical education curriculum is structured according to the new per spectives of medical education principles and a new pre-clinical profes sionality program which is called Clinical Medicine and Professional Skills (CMPS). The CMPS program is providing the students a broad understand ing of professionalism, ethics, communication and clinical skills, and some basic procedural skills before attending the clerkship years. At the end of the 2011-2012 academic year, the first three years of the CMPS program were completed and the students passed to the second phase (clerkship period). This study aims to describe the perception of students and teachers at ACUMS about professionalism outcomes of the program. Patients and Methods: This is a qualitative study using phenomenological research strategy with a face-to-face interview data collection method. Conclusion: The results of this study showed that early exposure to profes sionalism domains in under graduate medical education creates a high level of professional self-awareness going along with corresponding expecta tions from the forth following medical education infrastructure in students. They have high levels of expectations from the medical curriculum in the clinical phase, the training sites and infrastructure. They also expect their clinical teachers to be “good professional role models and good teachers”.Item Port Kateter Uygulamaları: Kanserli Hastaların Deneyimlerine İlişkin Niteliksel Bir Çalışm(Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, 2019-10-01) Uslu, Yasemin; Olgun, Nermin; Karanlık, Hasan; User, İnciÖZET Amaç: Bu çalışmanın amacı kanserli hastaların taşıdıkları port kateterlere ilişkin algı ve deneyimlerini ortaya çıkar maktır. Gereç-yöntem: Çalışma, İstanbul’da bir onkoloji kliniğine tedavi için başvuran, 16 kanser hastasıyla derinlemesine gö rüşmeler yoluyla yapılmıştır. Çalışma grubuna en az 6 aydır port kateteri olan meme ve kolon kanserli hastalar alınmıştır. Çalışma temaları hastaların port deneyimlerini çok boyutlu olarak kavramayı hedefleyen: (1) Portun Öyküsü, (2) Sosyal Yaşam ve Fiziksel Uyum (3) Beden İmajı ve Cinsel Yaşam (4) Tedavi Süreci ve Öneriler dinamiklerini içeren yarı yapılandı rılmış açık uçlu sorulardan oluşturulmuştur. Görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt altına alınarak çözümlemesinde içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmada elde edilen önemli bulgular, port kateterin hastaların cinsel yaşamı ve beden imajını etkileyebile ceği, tedirginlik ve korku nedeniyle sosyal izolasyon yaşayabilecekleri gibi dezavantajları bulunurken, tedavide kolaylık ve hastayı tedavi sürecinde özgürleştirerek rahatlık sağladığı için avantajlı olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Port kateteri olan kanserli hastaların gereksinim duyduğu bakımın sürdürülmesinde var olan temel ilkelerin yanı sıra hasta deneyimlerinin ve port kateterin psikososyal boyutunun da bilinmesi, bakım kalitesinin arttırılması açısından önemlidir.