Browsing by Author "Uslu, Yasemin"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Effectiveness of Simulation-Based Cooperative Learning Method in Electrocardiography Education(Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, 2021-12-01) Uslu, Yasemin; Kocatepe, Vildan; Ünver, Vesile; Karabacak, ÜkkeABSTRACT Objective: The study was conducted to evaluate the effectiveness of basic electrocardiography education designed in accordance with the simulation-based cooperative learning method. Methods: This is a single group, quasi-experimental study. A two-day electrocardiography (ECG) education program was designed for the nursing internship (4th year) program (n=125). Data were gathered with pre-posttest, Students’ Satisfaction and Self-Confidence Scale, Simulation Design Scale and Educational Practices Questionnaire. Results: The knowledge pretest score and the knowledge posttest score averages of the students were 40.36±20.24 and 75.39±11.46 respectively, with a significant difference (p=.001; t=-14.78). The mean score for satisfaction with current learning was 4.77±.42 and the mean score for self-confidence was 4.51±.54. The mean total score for Simulation Design Scale was 4.44±.67 and the mean total score for Educational Practices Questionnaire was 4.66±.56. Conclusion: After simulation-based cooperative learning method, knowledge and skills of the students improved also had high self-confidence and satisfaction with learning.Item Example of a Simulation Design in Nursing Education: Safe Chemotherapy Administration(ISTANBUL UNIV-CERRAHAPASA, 2019-01-01) Uslu, Yasemin; Unver, Vesile; Kocatepe, Vildan; Karabacak, UkkeChemotherapy is one of the treatment methods increasingly used in cancer. In this article, we aimed to share our simulation experiences within the scope of the elective course of Cancer Nursing in the Nursing Internship (4th year) program in the process of teaching safe chemotherapy administration methods. Simulation-based experience should be designed to attain specified educational goals and expected results as best as possible. Scenario implementation is based on the criteria of the International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning standards. A biologically safe drug preparation cabin in the drug preparation room of a simulation center was used, and a medium-fidelity mannequin-based simulator evaluating the vital signs was utilized as the simulator during the simulation implementation. In the patient history prepared within the scope of the scenario, the students were expected to achieve goals. An analysis was performed by a trainer who followed attentively the implementation during the scenario. In the analysis stage, sessions including 8-10 students were held using the Promoting Excellence and Reflective Learning in Simulation. A checklist was used to evaluate the skill steps of the students objectively. It is thought that this simulation scenario maintained in accordance with the standards of best practice of the International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning would guide the readers. The simulation is considered to be an effective method for safe medications, and it is recommended to plan different scenarios according to the levels of student.Item Nadir Bir Olgu ve Hemşirelik Bakımı: Pulmoner Alveoler Proteinozis(Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, 2018-09-01) Güngör, Tuğba; Uslu, YaseminÖZET Pulmoner alveoler proteinozis (PAP), alveollerde lipoproteinoz materyal birikimi ile karakterize nadir görülen bir akciğer hastalığıdır. Hastalık ilk olarak 1958’de tanımlanmıştır. Literatüre 500 civarında olgu bildirilmiştir. En sık rastlanan semptomlar nefes darlığı, yorgunluk hissi ve kuru öksürüktür. Hastalığın konjenital, sekonder ve idiyopatik olmak üzere üç formu vardır. En sık %90 oranla idiyopatik formu görülmektedir. Hastalığın mortalitesi %10 civarındadır. Kronik bir hastalık grubuna giren pulmoner alveoler proteinozis, kişinin günlük yaşam aktivitelerinde değişikliği yol açabilmektedir. Takip ve tedavisi sırasında hemşirelik bakım uygulamaları ve hasta eğitimi önemli yer tutmaktadır. Hastalık uzun yıllar tedavi gerektirdiğinden tedavi ve bakımda profesyonel ekip birlikteliği önemli yer tutmaktadır. Hemşirenin rolleri olan tedavi, bakım ve eğitim verme bu hastalıkta önemli bir yer tutar. Bu açıdan bu vaka literatür için önemlidir.Item Port Kateter Uygulamaları: Kanserli Hastaların Deneyimlerine İlişkin Niteliksel Bir Çalışm(Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, 2019-10-01) Uslu, Yasemin; Olgun, Nermin; Karanlık, Hasan; User, İnciÖZET Amaç: Bu çalışmanın amacı kanserli hastaların taşıdıkları port kateterlere ilişkin algı ve deneyimlerini ortaya çıkar maktır. Gereç-yöntem: Çalışma, İstanbul’da bir onkoloji kliniğine tedavi için başvuran, 16 kanser hastasıyla derinlemesine gö rüşmeler yoluyla yapılmıştır. Çalışma grubuna en az 6 aydır port kateteri olan meme ve kolon kanserli hastalar alınmıştır. Çalışma temaları hastaların port deneyimlerini çok boyutlu olarak kavramayı hedefleyen: (1) Portun Öyküsü, (2) Sosyal Yaşam ve Fiziksel Uyum (3) Beden İmajı ve Cinsel Yaşam (4) Tedavi Süreci ve Öneriler dinamiklerini içeren yarı yapılandı rılmış açık uçlu sorulardan oluşturulmuştur. Görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt altına alınarak çözümlemesinde içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmada elde edilen önemli bulgular, port kateterin hastaların cinsel yaşamı ve beden imajını etkileyebile ceği, tedirginlik ve korku nedeniyle sosyal izolasyon yaşayabilecekleri gibi dezavantajları bulunurken, tedavide kolaylık ve hastayı tedavi sürecinde özgürleştirerek rahatlık sağladığı için avantajlı olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Port kateteri olan kanserli hastaların gereksinim duyduğu bakımın sürdürülmesinde var olan temel ilkelerin yanı sıra hasta deneyimlerinin ve port kateterin psikososyal boyutunun da bilinmesi, bakım kalitesinin arttırılması açısından önemlidir.Item Problems, nurses face within the intensive care units illustrated by four case reports(AVES YAYINCILIK, 2013-01-01) Koyuncu, Aynur; Aslan, Fatma Eti; Uslu, Yasemin; Demirkilic, Ufuk